Om hjelpetelefonen

Hjelpetelefonen er etablert av 2 erfarne psykiatriske sykepleiere Nina Irene Molde og Rune Sælen fra Bergen for å tilby støtte og hjelp når andre tjenester er mindre tilgjengelige. Vi tilbyr omfattende informasjon og kunnskap om psykiske lidelser og utfordringer med særlig fokus på ADHD, livskriser, pårørende kontakt, angst, depresjon, bipolaritet, personlighetsforstyrrelser og psykose.

Rune Sælen

Rune Sælen

Psykiatrisk sykepleier, klinisk spesialist

Rune har 30 års bred yrkeserfaring i å hjelpe mennesker i alle livssituasjoner og med ulike psykiske lidelser. De siste 10 årene har han jobbet i allmennpoliklinikk og akutt ambulant team i Bergen-området med særlig fokus på livskriser, pårørendekontakt, depresjon, angst, bipolaritet og psykose.

Nina Irene Molde

Nina Irene Molde

Psykiatrisk sykepleier, klinisk spesialist

Nina har 30 års allsidig erfaring i spesialisthelsetjenesten, innen akutt- og langtidspsykiatri. Hun har videreutdanning som mindfulness-instruktør, i traumer, rus, gruppeterapi og dialektisk atferdsterapi (DBT).

Vårt tilbud

Hjelpetelefonen ble etablert for å tilby støtte når andre tjenester er mindre tilgjengelige. Med vår erfaring fra Bergen helsevesen forstår vi lokalsamfunnets behov. Våre tjenester er konfidensielle, og vi lytter til deg uten å dømme. Du kan dele det som plager deg, og vi vil gjøre vårt beste for å hjelpe.

Vi har betydelig kunnskap om selvhjelpsteknikker, hvordan du kan ta vare på deg selv og mestre din livssituasjon. Vi tilbyr også omfattende psykoedukasjon om psykiske plager og utfordringer.

Vår historie

Vår tilnærming

Vi tilbyr konfidensielle tjenester og et ikke-dømmende rom der du kan få støtte og veiledning for dine psykiske utfordringer og belastninger.

Konfidensielle tjenester

Alle helseopplysninger behandles etter strenge sikkerhetskrav. Som helsepersonell dokumenterer vi henvendelser, type vansker og råd som gis, men all informasjon anonymiseres og kodes for å beskytte din personvern.

Tilgjengelig kveldstid

Våre tjenester er et supplement til andre tilbud, med åpningstider på kveldstid når andre hjelpetilbud kan være mindre tilgjengelige og vanskelige å nå. Vi er tilgjengelige alle dager 20:00-23:00. Vi kan være et tilbud for dem som venter på oppfølging i det offentlige helsevesenet eller har fått avslag på videre behandling.

Viktige begrensninger

Vi foretar ikke selvmordsvurderinger. Ved selvmordstanker, alvorlig rusmisbruk, psykoseproblematikk eller fare for å skade seg selv eller andre, anbefaler vi å kontakte fastlege, legevakt eller ringe 113 (fare for liv) eller 112 (fare for vold).

Vanlige spørsmål

Her finner du svar på de mest stilte spørsmålene om våre tjenester

Hvordan behandler dere helseopplysningene mine?

Alle helseopplysninger behandles etter de strengeste norske sikkerhetskrav. Som helsepersonell er vi pliktig til å dokumentere tid og dato for henvendelser, hvilke type vansker som blir tatt opp og snakket om, og råd eller type støtte som ble gitt. Ingen opplysninger skal kunne gjenkjennes uten deg selv, da opplysninger blir kodet eller nummerert for hver bruker.

Har Hjelpetelefonen psykisk støtte åpent i helger og på hverdager?

Ja, åpningstidene våre er alle dager fra 20:00 til 23:00. Du kan ta kontakt via telefon eller mail.

Når bør jeg bruke Hjelpetelefonen psykisk støtte?

Du bør bruke den om du ønsker en samtale om det som opptar deg rundt psykiske utfordringer og belastninger/kriser, for å få råd og veiledning om hvordan du skal håndtere en situasjon.

Ta kontakt med oss i dag

Vi er her for å hjelpe deg på veien mot bedre mental helse og velvære.

Kontakt oss